perepaev_event_varvilisedlinnud.png

I KOOLIASTE

Perevormid. | Raamat “Siil priidik tahab uut perekonda”


Õpilaste häälestus: Kes on sinu peres? Kes kuuluvad sinu perekonda? Miks sinu pere sulle tähtis on? Materjali kirjeldus: Siil Priidik on hellitatud lemmiklaps, kes ei ole oma perekonnaga kuigi rahul. Pikem jalutuskäik kodunt kaugemale viib teda aga kokku paljude loomadega ja avab tema silmad vanemate, kodu ja kodusoojuse suhtes. Õpetajale: Perepäeva tähistatakse 15. mail üle maailma. See on võimalus juhtida tähelepanu perele kui ühiskonna alusele, perede mitmekesisusele ja nende tegelikkusele, rääkida peredele olulistel teemadel ning seejuures kaasata kõiki õpilasi, ärgitada nende seas arutelu ning luua turvalist keskkonda. Kõiki kaasava perepäeva tähistamine pakub lastele ja noortele arusaama tegelikust perede mitmekesisusest. Mõned pered kipuvad oma omaduste tõttu maailmas nähtamatuks jääma, kuid lastel peaks ikkagi olema võimalus neist rääkida. Rääkides erinevatest peredest ja inimestest, saab õpetaja luua oma klassis õhkkonna, kus kõik õpilased tunnevad end kaasatu ja väärtustatuna.




Perevormid. | Raamat “Meie teistmoodi vanemad”


Õpilaste häälestus: Kes on sinu peres? Kes kuuluvad sinu perekonda? Miks sinu pere sulle tähtis on?

Materjali kirjeldus: Ats saab teada, et tema vanemad pole abielus. Tema sõber arvab, et Atsi vanemad tegid nalja – kes siis ilma abieluta lapsi saab. Kui poisid oma sõprade käest küsivad, saavad nad teada, et vanemaid ja peresid on väga erinevaid. Kõik vanemad on natuke teistmoodi!

Õpetajale: Perepäeva tähistatakse 15. mail üle maailma. See on võimalus juhtida tähelepanu perele kui ühiskonna alusele, perede mitmekesisusele ja nende tegelikkusele, rääkida peredele olulistel teemadel ning seejuures kaasata kõiki õpilasi, ärgitada nende seas arutelu ning luua turvalist keskkonda. Kõiki kaasava perepäeva tähistamine pakub lastele ja noortele arusaama tegelikust perede mitmekesisusest. Mõned pered kipuvad oma omaduste tõttu maailmas nähtamatuks jääma, kuid lastel peaks ikkagi olema võimalus neist rääkida. Rääkides erinevatest peredest ja inimestest, saab õpetaja luua oma klassis õhkkonna, kus kõik õpilased tunnevad end kaasatu ja väärtustatuna.




Perevormid. | Pildid Jutulinna erinevatest peredest


Õpilaste häälestus: Kes on sinu peres? Kes kuuluvad sinu perekonda? Miks sinu pere sulle tähtis on? Materjali kirjeldus: Pildid Jutulinna erinevatest peredest, mida klassis koos lastega vaadata ja arutelu luua. Pildid leiad SIIT Õpetajale: Perepäeva tähistatakse 15. mail üle maailma. See on võimalus juhtida tähelepanu perele kui ühiskonna alusele, perede mitmekesisusele ja nende tegelikkusele, rääkida peredele olulistel teemadel ning seejuures kaasata kõiki õpilasi, ärgitada nende seas arutelu ning luua turvalist keskkonda. Kõiki kaasava perepäeva tähistamine pakub lastele ja noortele arusaama tegelikust perede mitmekesisusest. Mõned pered kipuvad oma omaduste tõttu maailmas nähtamatuks jääma, kuid lastel peaks ikkagi olema võimalus neist rääkida. Rääkides erinevatest peredest ja inimestest, saab õpetaja luua oma klassis õhkkonna, kus kõik õpilased tunnevad end kaasatu ja väärtustatuna.




Väärtused. Traditsioonid. Usk. | Raamat “Minu pere on parim"


Õpilaste häälestus: Kes on sinu peres? Kes kuuluvad sinu perekonda? Miks sinu pere sulle tähtis on? Materjali kirjeldus: Kõik pered on isemoodi. On suuri ja väikseid, lärmakaid ja vaikseid. Isemoodi on ka kodud, tähtpäevade pidamine ja hobid. Ja ega polegi väga tähtis, mis nägu või tegu just sinu pere on. Sinu jaoks on ta kindla peale maailma parim. See erakordselt vaimukate ja detailirohkete illustratsioonidega raamat pakub tänu oma mitmekihilisusele lugemisnaudingut nii suurtele kui väikestele, õpetades väärtustama seda, mis meil on ning kasvatades ühtlasi tolerantsust eripärase suhtes.

Õpetajale: Perepäeva tähistatakse 15. mail üle maailma. See on võimalus juhtida tähelepanu perele kui ühiskonna alusele, perede mitmekesisusele ja nende tegelikkusele, rääkida peredele olulistel teemadel ning seejuures kaasata kõiki õpilasi, ärgitada nende seas arutelu ning luua turvalist keskkonda. Kõiki kaasava perepäeva tähistamine pakub lastele ja noortele arusaama tegelikust perede mitmekesisusest. Mõned pered kipuvad oma omaduste tõttu maailmas nähtamatuks jääma, kuid lastel peaks ikkagi olema võimalus neist rääkida. Rääkides erinevatest peredest ja inimestest, saab õpetaja luua oma klassis õhkkonna, kus kõik õpilased tunnevad end kaasatu ja väärtustatuna.




Erivajadus. Puue. | Raamat “Uku suur süda”


Õpilaste häälestus: Kes on sinu peres? Kes kuuluvad sinu perekonda? Miks sinu pere sulle tähtis on? Materjali kirjeldus: Eesti Puuetega Inimeste Koja välja antud raamat, mille peamine eesmärk on tõsta laste teadlikkust inimeste individuaalsetest erinevustest ja iseärasustest. Erinemine ei põhjusta kellelegi otsest kahju, vaid muudab maailma värvikamaks ning mitmekesisemaks. Oluline on meeles pidada, et kaaslastesse tuleb alati suhtuda austusega ja vajadusel osata pakkuda sõbrale ka abikätt. Raamatu leiad SIIT

Õpetajale: Perepäeva tähistatakse 15. mail üle maailma. See on võimalus juhtida tähelepanu perele kui ühiskonna alusele, perede mitmekesisusele ja nende tegelikkusele, rääkida peredele olulistel teemadel ning seejuures kaasata kõiki õpilasi, ärgitada nende seas arutelu ning luua turvalist keskkonda. Kõiki kaasava perepäeva tähistamine pakub lastele ja noortele arusaama tegelikust perede mitmekesisusest. Mõned pered kipuvad oma omaduste tõttu maailmas nähtamatuks jääma, kuid lastel peaks ikkagi olema võimalus neist rääkida. Rääkides erinevatest peredest ja inimestest, saab õpetaja luua oma klassis õhkkonna, kus kõik õpilased tunnevad end kaasatu ja väärtustatuna.




Pagulus. Ränne. | Artikkel “Eesti elu läbi pagulaslaste silmade”


Õpilaste häälestus: Kes on sinu peres? Kes kuuluvad sinu perekonda? Miks sinu pere sulle tähtis on?

Materjali kirjeldus: Kolme pagulaspere lastele anti ühekordsed fotoaparaadid, et nad jäädvustaksid oma igapäevaelu. Pildid ja artikli leiad SIIT

Õpetajale: Perepäeva tähistatakse 15. mail üle maailma. See on võimalus juhtida tähelepanu perele kui ühiskonna alusele, perede mitmekesisusele ja nende tegelikkusele, rääkida peredele olulistel teemadel ning seejuures kaasata kõiki õpilasi, ärgitada nende seas arutelu ning luua turvalist keskkonda. Kõiki kaasava perepäeva tähistamine pakub lastele ja noortele arusaama tegelikust perede mitmekesisusest. Mõned pered kipuvad oma omaduste tõttu maailmas nähtamatuks jääma, kuid lastel peaks ikkagi olema võimalus neist rääkida. Rääkides erinevatest peredest ja inimestest, saab õpetaja luua oma klassis õhkkonna, kus kõik õpilased tunnevad end kaasatu ja väärtustatuna.




Pagulus. Ränne. | Plakatid “Rändelood”


Õpilaste häälestus: Kes on sinu peres? Kes kuuluvad sinu perekonda? Miks sinu pere sulle tähtis on?

Materjali kirjeldus: ÜRO hinnangul on käesoleval ajal pea iga seitsmes inimene rändaja – see teeb kokku lausa miljard inimest! Seejuures on rände tõukejõud ja vormid mitmekesisemad kui iial varem. Põhjuseid, miks inimesed otsustavad oma kodu selja taha jätta ja tundmatusse sukelduda, on seinast seina: seiklushimu, töötamis- või õppimisvõimalustest haaramine, lähedastega kaasa minemine või hoopis põgenemine tagakiusamise või sõja eest.

Materjal on leitav SIIT

Õpetajale: Perepäeva tähistatakse 15. mail üle maailma. See on võimalus juhtida tähelepanu perele kui ühiskonna alusele, perede mitmekesisusele ja nende tegelikkusele, rääkida peredele olulistel teemadel ning seejuures kaasata kõiki õpilasi, ärgitada nende seas arutelu ning luua turvalist keskkonda. Kõiki kaasava perepäeva tähistamine pakub lastele ja noortele arusaama tegelikust perede mitmekesisusest. Mõned pered kipuvad oma omaduste tõttu maailmas nähtamatuks jääma, kuid lastel peaks ikkagi olema võimalus neist rääkida. Rääkides erinevatest peredest ja inimestest, saab õpetaja luua oma klassis õhkkonna, kus kõik õpilased tunnevad end kaasatu ja väärtustatuna.





II KOOLIASTE

Pagulus. Ränne. | Saade “Eesti lood: Paradiis” (Hooaeg 18, osa 8)


Õpilaste häälestus: Mis teeb ühest perest pere? Mis on kõigil peredele ühist? Mille poolest pered erinevad? Materjali kirjeldus: Tartu Descartes'i kooli Vb klassis õpib 12-aastane tüdruk Shahad. Saade vaatab tüdruku igapäeva, mis pole päris tavaline igapäev. Shahadi perekond põgenes kuus aastat tagasi Süüriast sõja eest. Neli aastat tagasi jõudsid nad siia, oma uude koju. Kuidas neil läheb? Video leiad SIIT Õpetajale: Perepäeva tähistatakse 15. mail üle maailma. See on võimalus juhtida tähelepanu perele kui ühiskonna alusele, perede mitmekesisusele ja nende tegelikkusele, rääkida peredele olulistel teemadel ning seejuures kaasata kõiki õpilasi, ärgitada nende seas arutelu ning luua turvalist keskkonda. Kõiki kaasava perepäeva tähistamine pakub lastele ja noortele arusaama tegelikust perede mitmekesisusest. Mõned pered kipuvad oma omaduste tõttu maailmas nähtamatuks jääma, kuid lastel peaks ikkagi olema võimalus neist rääkida. Rääkides erinevatest peredest ja inimestest, saab õpetaja luua oma klassis õhkkonna, kus kõik õpilased tunnevad end kaasatu ja väärtustatuna.




Etniline taust. | Artikkel Kaheksalapselise Itaalia pere elu Eestis: "Me oleme valmis jääma siia elu lõpuni!"


Õpilaste häälestus: Mis teeb ühest perest pere? Mis on kõigil peredele ühist? Mille poolest pered erinevad? Materjali kirjeldus: See lugu räägib mehest, kes noorena ei tahtnud abielluda, ja naisest, kes noorena ei armastanud lapsi. Nüüd elavad nad – 53aastane Luciano ja 52aastane Katia Cicetti, mõlemad sündinud Itaalias – Tallinnas Lillekülas ja neil on kaheksa last. Artikli leiad SIIT Õpetajale: Perepäeva tähistatakse 15. mail üle maailma. See on võimalus juhtida tähelepanu perele kui ühiskonna alusele, perede mitmekesisusele ja nende tegelikkusele, rääkida peredele olulistel teemadel ning seejuures kaasata kõiki õpilasi, ärgitada nende seas arutelu ning luua turvalist keskkonda. Kõiki kaasava perepäeva tähistamine pakub lastele ja noortele arusaama tegelikust perede mitmekesisusest. Mõned pered kipuvad oma omaduste tõttu maailmas nähtamatuks jääma, kuid lastel peaks ikkagi olema võimalus neist rääkida. Rääkides erinevatest peredest ja inimestest, saab õpetaja luua oma klassis õhkkonna, kus kõik õpilased tunnevad end kaasatu ja väärtustatuna.




Väärtused. Traditsioonid. Usk. | Video “Kristi islami kogudusest”


Õpilaste häälestus: Mis teeb ühest perest pere? Mis on kõigil peredele ühist? Mille poolest pered erinevad?

Materjali kirjeldus: Videos räägib Kristi oma islamiusulistest perekonnast: nende traditsioonidest ja tõekspidamistest. Video leiad SIIT Õpetajale: Perepäeva tähistatakse 15. mail üle maailma. See on võimalus juhtida tähelepanu perele kui ühiskonna alusele, perede mitmekesisusele ja nende tegelikkusele, rääkida peredele olulistel teemadel ning seejuures kaasata kõiki õpilasi, ärgitada nende seas arutelu ning luua turvalist keskkonda. Kõiki kaasava perepäeva tähistamine pakub lastele ja noortele arusaama tegelikust perede mitmekesisusest. Mõned pered kipuvad oma omaduste tõttu maailmas nähtamatuks jääma, kuid lastel peaks ikkagi olema võimalus neist rääkida. Rääkides erinevatest peredest ja inimestest, saab õpetaja luua oma klassis õhkkonna, kus kõik õpilased tunnevad end kaasatu ja väärtustatuna.




Perevormid. | Raamat “Pikk-pikk teekond”


Õpilaste häälestus: Mis teeb ühest perest pere? Mis on kõigil peredele ühist? Mille poolest pered erinevad?

Kirjeldus: Elas kord tüdruk, kellel oli koer. Karjakoer, kes karjatab põhjapõtru ja magab lumes. Nüüd hoidis aga koer tüdrukut. Tal olid ka isa ja ema, kuid need läksid tülli, astusid kumbki oma teed ega tahtnud teineteist enam kunagi näha. Ja tüdrukust nad ei hoolinud. Tema pidi jääma vanaema juurde, kes elas samas linnas. Kui algas sõda, saadeti tüdruk rongiga teise vanaema juurde, kes elas maal. Kui tüdruk pärale jõudis, polnud jaamas kedagi vastas. Nii see algas...

Õpetajale: Perepäeva tähistatakse 15. mail üle maailma. See on võimalus juhtida tähelepanu perele kui ühiskonna alusele, perede mitmekesisusele ja nende tegelikkusele, rääkida peredele olulistel teemadel ning seejuures kaasata kõiki õpilasi, ärgitada nende seas arutelu ning luua turvalist keskkonda. Kõiki kaasava perepäeva tähistamine pakub lastele ja noortele arusaama tegelikust perede mitmekesisusest. Mõned pered kipuvad oma omaduste tõttu maailmas nähtamatuks jääma, kuid lastel peaks ikkagi olema võimalus neist rääkida. Rääkides erinevatest peredest ja inimestest, saab õpetaja luua oma klassis õhkkonna, kus kõik õpilased tunnevad end kaasatu ja väärtustatuna.




Perevormid. | Saade “Meie inimesed: Malle”


Õpilaste häälestus: Mis teeb ühest perest pere? Mis on kõigil peredele ühist? Mille poolest pered erinevad?

Materjali kirjeldus: Suurpered saavad igal aastal küll presidendilt teenetemärke, kuid ometi suhtutakse paljulapselistesse perekondadesse ettevaatlikult. Ikka kerkib üles küsimus, miks just nii palju ja kas see on ikka arukas. Kui praegu jäävad täiskohaga koduperenaiseks naised ühe või kahe lapsega, siis kuidas Malle oma 12 lapsega hakkama saab? Video leiad SIIT

Õpetajale: Perepäeva tähistatakse 15. mail üle maailma. See on võimalus juhtida tähelepanu perele kui ühiskonna alusele, perede mitmekesisusele ja nende tegelikkusele, rääkida peredele olulistel teemadel ning seejuures kaasata kõiki õpilasi, ärgitada nende seas arutelu ning luua turvalist keskkonda. Kõiki kaasava perepäeva tähistamine pakub lastele ja noortele arusaama tegelikust perede mitmekesisusest. Mõned pered kipuvad oma omaduste tõttu maailmas nähtamatuks jääma, kuid lastel peaks ikkagi olema võimalus neist rääkida. Rääkides erinevatest peredest ja inimestest, saab õpetaja luua oma klassis õhkkonna, kus kõik õpilased tunnevad end kaasatu ja väärtustatuna.




Pagulus. Ränne. | Plakatid “Rändelood”


Õpilaste häälestus: Mis teeb ühest perest pere? Mis on kõigil peredele ühist? Mille poolest pered erinevad?

Materjali kirjeldus: ÜRO hinnangul on käesoleval ajal pea iga seitsmes inimene rändaja – see teeb kokku lausa miljard inimest! Seejuures on rände tõukejõud ja vormid mitmekesisemad kui iial varem. Põhjuseid, miks inimesed otsustavad oma kodu selja taha jätta ja tundmatusse sukelduda, on seinast seina: seiklushimu, töötamis- või õppimisvõimalustest haaramine, lähedastega kaasa minemine või hoopis põgenemine tagakiusamise või sõja eest.

Materjal on leitav SIIT

Õpetajale: Perepäeva tähistatakse 15. mail üle maailma. See on võimalus juhtida tähelepanu perele kui ühiskonna alusele, perede mitmekesisusele ja nende tegelikkusele, rääkida peredele olulistel teemadel ning seejuures kaasata kõiki õpilasi, ärgitada nende seas arutelu ning luua turvalist keskkonda. Kõiki kaasava perepäeva tähistamine pakub lastele ja noortele arusaama tegelikust perede mitmekesisusest. Mõned pered kipuvad oma omaduste tõttu maailmas nähtamatuks jääma, kuid lastel peaks ikkagi olema võimalus neist rääkida. Rääkides erinevatest peredest ja inimestest, saab õpetaja luua oma klassis õhkkonna, kus kõik õpilased tunnevad end kaasatu ja väärtustatuna.





III KOOLIASTE

Erivajadus. Puue. | Artikkel “Kurtide vanemate kuulja laps Aira Kuusk: sain teistsugusest lapsepõlvest aru alles siis, kui olin suureks kasvanud”


Õpilaste häälestamine: Mis teeb ühest perest pere? Miks on pere olemasolu ja toetus inimesele tähtis? Mille poolest pered erinevad? Miks on oluline rääkida erinevatest peredest? Materjali kirjeldus: Loomult rõõmsameelne ja ettevõtlik Aira Kuusk on kurtide vanemate kuulja laps, kuuljad on ka tema õde ja vanem vend. Tema isa sündis kurdina ja tema ema on vaegkuulja. Vanaema ja vanaisa jäid kurdiks omakorda sarlakite põdemise tagajärjel. Artikli leiad SIIT Õpetajale: Perepäeva tähistatakse 15. mail üle maailma. See on võimalus juhtida tähelepanu perele kui ühiskonna alusele, perede mitmekesisusele ja nende tegelikkusele, rääkida peredele olulistel teemadel ning seejuures kaasata kõiki õpilasi, ärgitada nende seas arutelu ning luua turvalist keskkonda. Kõiki kaasava perepäeva tähistamine pakub lastele ja noortele arusaama tegelikust perede mitmekesisusest. Mõned pered kipuvad oma omaduste tõttu maailmas nähtamatuks jääma, kuid lastel peaks ikkagi olema võimalus neist rääkida. Rääkides erinevatest peredest ja inimestest, saab õpetaja luua oma klassis õhkkonna, kus kõik õpilased tunnevad end kaasatu ja väärtustatuna.




Pagulus. Ränne. | Artikkel ja video: “Suune pere lugu: isa pidas juba meile nime pannes plaani, et läheme ära Rootsi”


Õpilaste häälestus: Mis teeb ühest perest pere? Miks on pere olemasolu ja toetus inimesele tähtis? Mille poolest pered erinevad? Miks on oluline rääkida erinevatest peredest?

Materjali kirjeldus: 1981. aasta jõulude ajal algas kaua plaanitud reis üle lahe Soome. Hoolimata näpistavast külmast oli kuueaastane Tartu poiss Suune Kodu elevil – kuuldavasti pidid välismaal olema väga lahedad autod! Koos ema ja poolteist aastat noorema venna Jonnega laevale minna oli põnev. Näiteks oli kõigi kolme seljas olnud riiete sisse õmmeldud ehteid, mida saaks hiljem Soomes elamisraha saamiseks maha müüa.

Ettevalmistusi Rootsi minekuks oli tehtud juba väga kaua. Kõige ilmekamalt näitab seda ehk väikese vahega sündinud poegade nimevalik. Suune ütleb, et laste sündides valis isa neile nimed plaaniga, et nad kasvavad üles just Rootsis.

Video ja artikli leiad SIIT

Õpetajale: Perepäeva tähistatakse 15. mail üle maailma. See on võimalus juhtida tähelepanu perele kui ühiskonna alusele, perede mitmekesisusele ja nende tegelikkusele, rääkida peredele olulistel teemadel ning seejuures kaasata kõiki õpilasi, ärgitada nende seas arutelu ning luua turvalist keskkonda. Kõiki kaasava perepäeva tähistamine pakub lastele ja noortele arusaama tegelikust perede mitmekesisusest. Mõned pered kipuvad oma omaduste tõttu maailmas nähtamatuks jääma, kuid lastel peaks ikkagi olema võimalus neist rääkida. Rääkides erinevatest peredest ja inimestest, saab õpetaja luua oma klassis õhkkonna, kus kõik õpilased tunnevad end kaasatu ja väärtustatuna.




Pagulus. Ränne. | Artikkel “Taasühinenud pered. Yavuzi lugu”


Õpilaste häälestus: Mis teeb ühest perest pere? Miks on pere olemasolu ja toetus inimesele tähtis? Mille poolest pered erinevad? Miks on oluline rääkida erinevatest peredest?

Materjali kirjeldus: Viimase seitsme aasta jooksul on Eesti Pagulasabi aidanud kümnel perel Eestis taasühineda. Sel puhul räägib enda loo Eestisse jõudmisest Yavuz Türgist. Artiklit saad lugeda SIIT

Õpetajale: Perepäeva tähistatakse 15. mail üle maailma. See on võimalus juhtida tähelepanu perele kui ühiskonna alusele, perede mitmekesisusele ja nende tegelikkusele, rääkida peredele olulistel teemadel ning seejuures kaasata kõiki õpilasi, ärgitada nende seas arutelu ning luua turvalist keskkonda. Kõiki kaasava perepäeva tähistamine pakub lastele ja noortele arusaama tegelikust perede mitmekesisusest. Mõned pered kipuvad oma omaduste tõttu maailmas nähtamatuks jääma, kuid lastel peaks ikkagi olema võimalus neist rääkida. Rääkides erinevatest peredest ja inimestest, saab õpetaja luua oma klassis õhkkonna, kus kõik õpilased tunnevad end kaasatu ja väärtustatuna.




Väärtused. Traditsioonid. Usk. | Artikkel ja video: “Eestis elav moslemipere ramadaanist: elu muutub sel ajal imelikumaks, aga see on tehtav”


Õpilaste häälestus: Mis teeb ühest perest pere? Miks on pere olemasolu ja toetus inimesele tähtis? Mille poolest pered erinevad? Miks on oluline rääkida erinevatest peredest?

Materjali kirjeldus: Moslemite püha ramadaan, mille ajal on enamik toimingud – muuhulgas söömine ja joomine – päeval keelatud, kestab sel aastal kuni juuni alguseni. "Ringvaates" selgitasid Eestis elavad moslemid Kristi Ockba ja Steven Vihalemm, kui keeruline on sellise elurütmiga kuu aega elada. Video ja artikli leiad SIIT

Õpetajale: Perepäeva tähistatakse 15. mail üle maailma. See on võimalus juhtida tähelepanu perele kui ühiskonna alusele, perede mitmekesisusele ja nende tegelikkusele, rääkida peredele olulistel teemadel ning seejuures kaasata kõiki õpilasi, ärgitada nende seas arutelu ning luua turvalist keskkonda. Kõiki kaasava perepäeva tähistamine pakub lastele ja noortele arusaama tegelikust perede mitmekesisusest. Mõned pered kipuvad oma omaduste tõttu maailmas nähtamatuks jääma, kuid lastel peaks ikkagi olema võimalus neist rääkida. Rääkides erinevatest peredest ja inimestest, saab õpetaja luua oma klassis õhkkonna, kus kõik õpilased tunnevad end kaasatu ja väärtustatuna.




Perevormid. | Artikkel “Tevahite pere lugu. Kolmandat põlve üksikema”


Õpilaste häälestus: Mis teeb ühest perest pere? Miks on pere olemasolu ja toetus inimesele tähtis? Mille poolest pered erinevad? Miks on oluline rääkida erinevatest peredest?

Materjali kirjeldus: Anne-Mai kasvas üles vanaemaga ja kasvatab nüüd ise üksinda seitsmeaastast poega. Mitme põlve jooksul on mehed peredest lahkunud, kes alkoholi tõttu, kes muudel põhjustel.

Artikli leiad SIIT

Õpetajale: Perepäeva tähistatakse 15. mail üle maailma. See on võimalus juhtida tähelepanu perele kui ühiskonna alusele, perede mitmekesisusele ja nende tegelikkusele, rääkida peredele olulistel teemadel ning seejuures kaasata kõiki õpilasi, ärgitada nende seas arutelu ning luua turvalist keskkonda. Kõiki kaasava perepäeva tähistamine pakub lastele ja noortele arusaama tegelikust perede mitmekesisusest. Mõned pered kipuvad oma omaduste tõttu maailmas nähtamatuks jääma, kuid lastel peaks ikkagi olema võimalus neist rääkida. Rääkides erinevatest peredest ja inimestest, saab õpetaja luua oma klassis õhkkonna, kus kõik õpilased tunnevad end kaasatu ja väärtustatuna.




Perevormid. | Artikkel “Kahe emaga kasvanud Ingrid: jube raske ikka, kui keegi võitleb su kõige kallimate, sinu pere vastu”


Õpilaste häälestus: Mis teeb ühest perest pere? Miks on pere olemasolu ja toetus inimesele tähtis? Mille poolest pered erinevad? Miks on oluline rääkida erinevatest peredest?

Materjali kirjeldus: Sageli tuuakse põhjenduseks, miks samast soost inimesed ei tohiks koos lapsi kasvatada, see, et nende lapsi hakatakse kiusama koolis ja lastestki kasvavad homod. Saime kokku nelja noorega, kes just sellises peres kasvavad, et uurida, kuidas nad elavad ja mida tunnevad. Nad jagavad naljakaid, aga ka mitte nii meeldivad seiku oma elust. Vestlusringis osalevad Laurits (11), vennad Mattias (10) ja Robert (12) ning Ingrid (20). Artikli leiad SIIT

Õpetajale: Perepäeva tähistatakse 15. mail üle maailma. See on võimalus juhtida tähelepanu perele kui ühiskonna alusele, perede mitmekesisusele ja nende tegelikkusele, rääkida peredele olulistel teemadel ning seejuures kaasata kõiki õpilasi, ärgitada nende seas arutelu ning luua turvalist keskkonda. Kõiki kaasava perepäeva tähistamine pakub lastele ja noortele arusaama tegelikust perede mitmekesisusest. Mõned pered kipuvad oma omaduste tõttu maailmas nähtamatuks jääma, kuid lastel peaks ikkagi olema võimalus neist rääkida. Rääkides erinevatest peredest ja inimestest, saab õpetaja luua oma klassis õhkkonna, kus kõik õpilased tunnevad end kaasatu ja väärtustatuna.




Perevormid. | Artikkel” Triinu ja Hamigo lugu | Viie lapse ema, kes pole tundigi olnud emapuhkusel


Õpilaste häälestus: Mis teeb ühest perest pere? Mis on kõigil peredele ühist? Mille poolest pered erinevad?

Materjali kirjeldus: "Iga kord küsiti, kas seekord jään lapsega koju." Viit last kasvatavad Triin Lumi (41) ja Hamigo Kaha (48) on tavapärased rollid vahetanud. Lapsehoolduspuhkusel on olnud ainult isa, ema on pärast laste sündi kohe tööle hakanud. Suure pere majandamine on logilistiline väljakutse, leiavad pereema Triin ja pereisa Hamigo.

Artikli leiad SIIT

Õpetajale: Perepäeva tähistatakse 15. mail üle maailma. See on võimalus juhtida tähelepanu perele kui ühiskonna alusele, perede mitmekesisusele ja nende tegelikkusele, rääkida peredele olulistel teemadel ning seejuures kaasata kõiki õpilasi, ärgitada nende seas arutelu ning luua turvalist keskkonda. Kõiki kaasava perepäeva tähistamine pakub lastele ja noortele arusaama tegelikust perede mitmekesisusest. Mõned pered kipuvad oma omaduste tõttu maailmas nähtamatuks jääma, kuid lastel peaks ikkagi olema võimalus neist rääkida. Rääkides erinevatest peredest ja inimestest, saab õpetaja luua oma klassis õhkkonna, kus kõik õpilased tunnevad end kaasatu ja väärtustatuna.




Etniline taust. | Artikkel “Kongo-eesti pere pärast 19 aastat Eestis elamist: järsku on hakatud meid imelikult vaatama.”


Õpilaste häälestus: Mis teeb ühest perest pere? Mis on kõigil peredele ühist? Mille poolest pered erinevad?

Materjali kirjeldus: Kongo kodusõja eest Eestisse pagenud Mandzolode pere peab eduka integratsiooni pandiks haridust ja avatud suhtumist. Pereisast on Eestis muuseas saanud tunnustatud prantsuse keele õpetaja, kelle juures õpivad nii koolilapsed kui ka riigiametnikud. Artikli leiad SIIT

Õpetajale: Perepäeva tähistatakse 15. mail üle maailma. See on võimalus juhtida tähelepanu perele kui ühiskonna alusele, perede mitmekesisusele ja nende tegelikkusele, rääkida peredele olulistel teemadel ning seejuures kaasata kõiki õpilasi, ärgitada nende seas arutelu ning luua turvalist keskkonda. Kõiki kaasava perepäeva tähistamine pakub lastele ja noortele arusaama tegelikust perede mitmekesisusest. Mõned pered kipuvad oma omaduste tõttu maailmas nähtamatuks jääma, kuid lastel peaks ikkagi olema võimalus neist rääkida. Rääkides erinevatest peredest ja inimestest, saab õpetaja luua oma klassis õhkkonna, kus kõik õpilased tunnevad end kaasatu ja väärtustatuna.




Perevormid. | Artikkel ja video: “Meheks sünnitakse, isaks kasvatakse. Leho lugu.”


Õpilaste häälestus: Mis teeb ühest perest pere? Miks on pere olemasolu ja toetus inimesele tähtis? Mille poolest pered erinevad? Miks on oluline rääkida erinevatest peredest?

Materjali kirjeldus: Isa Leho räägib oma loo isaks saamisest ja olemisest. Leho peres kasvavad nii tema ja tema abikaasa bioloogilised lapsed kui ka südames sündinud lapsed. Video ja artikli leiad SIIT

Õpetajale: Perepäeva tähistatakse 15. mail üle maailma. See on võimalus juhtida tähelepanu perele kui ühiskonna alusele, perede mitmekesisusele ja nende tegelikkusele, rääkida peredele olulistel teemadel ning seejuures kaasata kõiki õpilasi, ärgitada nende seas arutelu ning luua turvalist keskkonda. Kõiki kaasava perepäeva tähistamine pakub lastele ja noortele arusaama tegelikust perede mitmekesisusest. Mõned pered kipuvad oma omaduste tõttu maailmas nähtamatuks jääma, kuid lastel peaks ikkagi olema võimalus neist rääkida. Rääkides erinevatest peredest ja inimestest, saab õpetaja luua oma klassis õhkkonna, kus kõik õpilased tunnevad end kaasatu ja väärtustatuna.





IV KOOLIASTE

Väärtused. Traditsioonid. Usk. | Sari “Planeedipäästjad”


Õpilaste häälestus: Milline on perekonna roll igale inimesele? Mis on perekonna roll ühiskonnas? Mille poolest võivad pered erineda? Milliseid takistusi võib nendel erinevatel peredel ühiskonnas olla? Milliseid pere teemaga seotud ühiskondlikke debatte oled kohanud viimasel ajal meedias? Mis on sinu arvamus sellel teemal?

Materjali kirjeldus: Mida teha, et me koduplaneet oleks elamisväärne ka kolmekümne aasta pärast? Mida saan mina teha, et ökokatastroofi ära hoida? Neli tuntud Eestimaa inimest ja nende perekonda asuvadki selle ülesande kallal tööle - ikka pisikene samm korraga, sest ka väikestest tegudest võib olla suur kasu. Vaadake klassiga mõnda osa saatest Planeedipäästjad ning arutlege perede tarbimisharjumuste ja väärtuste teemal. Saate leiad SIIT

Õpetajale: Perepäeva tähistatakse 15. mail üle maailma. See on võimalus juhtida tähelepanu perele kui ühiskonna alusele, perede mitmekesisusele ja nende tegelikkusele, rääkida peredele olulistel teemadel ning seejuures kaasata kõiki õpilasi, ärgitada nende seas arutelu ning luua turvalist keskkonda. Kõiki kaasava perepäeva tähistamine pakub lastele ja noortele arusaama tegelikust perede mitmekesisusest. Mõned pered kipuvad oma omaduste tõttu maailmas nähtamatuks jääma, kuid lastel peaks ikkagi olema võimalus neist rääkida. Rääkides erinevatest peredest ja inimestest, saab õpetaja luua oma klassis õhkkonna, kus kõik õpilased tunnevad end kaasatu ja väärtustatuna.




Etniline taust. | Artikkel “Shuichi ja Marju lugu: Kuidas Jaapani superkokk Eestist naise võttis ja Kadriorgu ägeda restorani rajas”


Õpilaste häälestus: Milline on perekonna roll igale inimesele? Mis on perekonna roll ühiskonnas? Mille poolest võivad pered erineda? Milliseid takistusi võib nendel erinevatel peredel ühiskonnas olla? Milliseid pere teemaga seotud ühiskondlikke debatte oled kohanud viimasel ajal meedias? Mis on sinu arvamus sellel teemal?

Materjali kirjeldus: Eestlanna Marju abiellus jaapanlasest koka Shuichiga ja nüüd on nad loonud Tallinna kõrgel tasemel Jaapani restorani Haku.

Artikli leiad SIIT

Õpetajale: Perepäeva tähistatakse 15. mail üle maailma. See on võimalus juhtida tähelepanu perele kui ühiskonna alusele, perede mitmekesisusele ja nende tegelikkusele, rääkida peredele olulistel teemadel ning seejuures kaasata kõiki õpilasi, ärgitada nende seas arutelu ning luua turvalist keskkonda. Kõiki kaasava perepäeva tähistamine pakub lastele ja noortele arusaama tegelikust perede mitmekesisusest. Mõned pered kipuvad oma omaduste tõttu maailmas nähtamatuks jääma, kuid lastel peaks ikkagi olema võimalus neist rääkida. Rääkides erinevatest peredest ja inimestest, saab õpetaja luua oma klassis õhkkonna, kus kõik õpilased tunnevad end kaasatu ja väärtustatuna.




Pagulus. Ränne. | Artikkel “Eero Janson: Ilma pereta ei teki kodutunnet”


Õpilaste häälestus: Milline on perekonna roll igale inimesele? Mis on perekonna roll ühiskonnas? Mille poolest võivad pered erineda? Milliseid takistusi võib nendel erinevatel peredel ühiskonnas olla? Milliseid pere teemaga seotud ühiskondlikke debatte oled kohanud viimasel ajal meedias? Mis on sinu arvamus sellel teemal?

Materjali kirjeldus: Viimase seitsme aasta jooksul on Eesti Pagulasabi aidanud kümnel perel Eestis taasühineda. Pagulasabi juhataja Eero Janson räägib sel puhul, kuidas see protsess Eestis välja näeb ja keda selle aja jooksul aidanud oleme. Artikli leiad SIIT

Õpetajale: Perepäeva tähistatakse 15. mail üle maailma. See on võimalus juhtida tähelepanu perele kui ühiskonna alusele, perede mitmekesisusele ja nende tegelikkusele, rääkida peredele olulistel teemadel ning seejuures kaasata kõiki õpilasi, ärgitada nende seas arutelu ning luua turvalist keskkonda. Kõiki kaasava perepäeva tähistamine pakub lastele ja noortele arusaama tegelikust perede mitmekesisusest. Mõned pered kipuvad oma omaduste tõttu maailmas nähtamatuks jääma, kuid lastel peaks ikkagi olema võimalus neist rääkida. Rääkides erinevatest peredest ja inimestest, saab õpetaja luua oma klassis õhkkonna, kus kõik õpilased tunnevad end kaasatu ja väärtustatuna.




Pagulus. Ränne. | Artikkel “ «Ujusin üle ja nägin Euroopa Liidu märki.» Aafrika Põhja-Koreast Eestisse pagenud mees räägib oma põgenemisloo”


Õpilaste häälestus: Milline on perekonna roll igale inimesele? Mis on perekonna roll ühiskonnas? Mille poolest võivad pered erineda? Milliseid takistusi võib nendel erinevatel peredel ühiskonnas olla? Milliseid pere teemaga seotud ühiskondlikke debatte oled kohanud viimasel ajal meedias? Mis on sinu arvamus sellel teemal?

Materjali kirjeldus: Igal aastal küsib üle saja inimese Eestilt rahvusvahelist kaitset, kuid näiteks eelmisel aastal said siin 127 taotlejast kaitse vähem kui pooled, 50. Nende lood ja põhjused on erinevad ning seda, kas inimene vastab rahvusvahelise kaitse andmise nõuetele, hindavad politsei- ja piirivalveameti ametnikud, abiks nii Europol kui ka Interpol.

Bahabelom Woldegebriel Berhe oli üks neist, kellel võimaldati 2018. aastal Eestisse elama jääda, ja nüüd tõi ta siia ka abikaasa ja kaks last, kelle lennupiletite ostmise jaoks Tallinna hotellis Telegraaf tööd rabas. Bahabelom rääkis Postimehele detailselt, kuidas ta Eritreast põgenes, kuidas paadiga Euroopasse plaanis tulla, miks lõpuks ümber mõtles, uut võimalust ootas, üle jõe ujudes Eestisse jõudis ja oma lähedastega siin uut elu alustas.

Loe artiklit SIIT

Õpetajale: Perepäeva tähistatakse 15. mail üle maailma. See on võimalus juhtida tähelepanu perele kui ühiskonna alusele, perede mitmekesisusele ja nende tegelikkusele, rääkida peredele olulistel teemadel ning seejuures kaasata kõiki õpilasi, ärgitada nende seas arutelu ning luua turvalist keskkonda. Kõiki kaasava perepäeva tähistamine pakub lastele ja noortele arusaama tegelikust perede mitmekesisusest. Mõned pered kipuvad oma omaduste tõttu maailmas nähtamatuks jääma, kuid lastel peaks ikkagi olema võimalus neist rääkida. Rääkides erinevatest peredest ja inimestest, saab õpetaja luua oma klassis õhkkonna, kus kõik õpilased tunnevad end kaasatu ja väärtustatuna.




Erivajadus. Puue. | Artikkel “Kurtide vanemate kuulja laps Aira Kuusk: sain teistsugusest lapsepõlvest aru alles siis, kui olin suureks kasvanud”


Õpilaste häälestus: Milline on perekonna roll igale inimesele? Mis on perekonna roll ühiskonnas? Mille poolest võivad pered erineda? Milliseid takistusi võib nendel erinevatel peredel ühiskonnas olla? Milliseid pere teemaga seotud ühiskondlikke debatte oled kohanud viimasel ajal meedias? Mis on sinu arvamus sellel teemal?

Materjali kirjeldus: Loomult rõõmsameelne ja ettevõtlik Aira Kuusk on kurtide vanemate kuulja laps, kuuljad on ka tema õde ja vanem vend. Tema isa sündis kurdina ja tema ema on vaegkuulja. Vanaema ja vanaisa jäid kurdiks omakorda sarlakite põdemise tagajärjel.

Artikli leiad SIIT

Õpetajale: Perepäeva tähistatakse 15. mail üle maailma. See on võimalus juhtida tähelepanu perele kui ühiskonna alusele, perede mitmekesisusele ja nende tegelikkusele, rääkida peredele olulistel teemadel ning seejuures kaasata kõiki õpilasi, ärgitada nende seas arutelu ning luua turvalist keskkonda. Kõiki kaasava perepäeva tähistamine pakub lastele ja noortele arusaama tegelikust perede mitmekesisusest. Mõned pered kipuvad oma omaduste tõttu maailmas nähtamatuks jääma, kuid lastel peaks ikkagi olema võimalus neist rääkida. Rääkides erinevatest peredest ja inimestest, saab õpetaja luua oma klassis õhkkonna, kus kõik õpilased tunnevad end kaasatu ja väärtustatuna.




Perevormid | VIDEO | Koosellunud Annely ja Eeva: kooseluseadust on vaja selleks, et meie lastel oleksid samad õigused, mis teistel lastel


Õpilaste häälestus: Milline on perekonna roll igale inimesele? Mis on perekonna roll ühiskonnas? Mille poolest võivad pered erineda? Milliseid takistusi võib nendel erinevatel peredel ühiskonnas olla? Milliseid pere teemaga seotud ühiskondlikke debatte oled kohanud viimasel ajal meedias? Mis on sinu arvamus sellel teemal?

Materjali kirjeldus: „Kui Eevaga midagi juhtub, siis tänu kooseluseadusele ei kaota lapsed mõlemat vanemat ja kodu. Mina jään neile alles,“ selgitab Annely, kelle elukaaslane Eeva on tema laste bioloogiline ema. Annely on oma lastele ema aga igas muus mõttes samamoodi.

Videot saad vaadata SIIN

Õpetajale: Perepäeva tähistatakse 15. mail üle maailma. See on võimalus juhtida tähelepanu perele kui ühiskonna alusele, perede mitmekesisusele ja nende tegelikkusele, rääkida peredele olulistel teemadel ning seejuures kaasata kõiki õpilasi, ärgitada nende seas arutelu ning luua turvalist keskkonda. Kõiki kaasava perepäeva tähistamine pakub lastele ja noortele arusaama tegelikust perede mitmekesisusest. Mõned pered kipuvad oma omaduste tõttu maailmas nähtamatuks jääma, kuid lastel peaks ikkagi olema võimalus neist rääkida. Rääkides erinevatest peredest ja inimestest, saab õpetaja luua oma klassis õhkkonna, kus kõik õpilased tunnevad end kaasatu ja väärtustatuna.




Perevormid. | Artikkel “Kahe emaga kasvanud Ingrid: jube raske ikka, kui keegi võitleb su kõige kallimate, sinu pere vastu”


Õpilaste häälestus: Milline on perekonna roll igale inimesele? Mis on perekonna roll ühiskonnas? Mille poolest võivad pered erineda? Milliseid takistusi võib nendel erinevatel peredel ühiskonnas olla? Milliseid pere teemaga seotud ühiskondlikke debatte oled kohanud viimasel ajal meedias? Mis on sinu arvamus sellel teemal?

Materjali kirjeldus: Sageli tuuakse põhjenduseks, miks samast soost inimesed ei tohiks koos lapsi kasvatada, see, et nende lapsi hakatakse kiusama koolis ja lastestki kasvavad homod. Saime kokku nelja noorega, kes just sellises peres kasvavad, et uurida, kuidas nad elavad ja mida tunnevad. Nad jagavad naljakaid, aga ka mitte nii meeldivad seiku oma elust. Vestlusringis osalevad Laurits (11), vennad Mattias (10) ja Robert (12) ning Ingrid (20). Artiklit saab lugeda SIIN

Õpetajale: Perepäeva tähistatakse 15. mail üle maailma. See on võimalus juhtida tähelepanu perele kui ühiskonna alusele, perede mitmekesisusele ja nende tegelikkusele, rääkida peredele olulistel teemadel ning seejuures kaasata kõiki õpilasi, ärgitada nende seas arutelu ning luua turvalist keskkonda. Kõiki kaasava perepäeva tähistamine pakub lastele ja noortele arusaama tegelikust perede mitmekesisusest. Mõned pered kipuvad oma omaduste tõttu maailmas nähtamatuks jääma, kuid lastel peaks ikkagi olema võimalus neist rääkida. Rääkides erinevatest peredest ja inimestest, saab õpetaja luua oma klassis õhkkonna, kus kõik õpilased tunnevad end kaasatu ja väärtustatuna.